fredag den 9. april 2010

Lydbøgernes helvede

At lytte til et lydbånd, er helt det samme som at læse en bog. Det ved alle og enhver. Som barn husker jeg tydeligt, at jeg læste denne lille besked på det dejligt firser-røde omslag på lydbåndet Gøngehøvdingen:

"Har man lyttet til dette lydbånd, kan man med rette påstå at have læst bogen."



Ok, så har vi det på plads. Lydbøger er altså det samme som almindelig bøger.

Nå, men jeg lytter altså for tiden til en del lydbøger. Jeg faldt over en serie af fantasybøger på nettet, og dem er jeg så i fuld gang med at muntre mig med. Jeg sætter dem gerne på inden jeg falder i søvn. Er det umandigt - så sue mig!

De første par bind var oplæst af vores allesammens Torben Sekov - så bliver det vist ikke meget bedre. Igen og igen blev jeg sendt til drømmeland, til tonerne af hans sprøde røst. Stor var min harme således, da forlaget pludselig skiftede Torben ud! Nu var oplæseren en anden, der udtalte navnene på en HELT forkert måde, og slet var så god til at lave stemmer som Torben. SKANDALE!

Efter et par bøger med "The New Guy" begyndte jeg dog at falde lidt til ro. Jeg lærte at leve med hans stemme, men heller ikke mere. Men hvad sker der så i aftes?! Ny bog, og ny fucking oplæser! Det gør mig simpelthen RASENDE!

Hvorfor kan de ikke binde den samme oplæser til hele serien?! Dette her er jo ulideligt. Den nye oplæser udtaler jo navnene på en helt tredje måde. Det kan simpelthen ikke passe, at vi her i Danmark - ét af de rigeste lande i verden - ikke har råd til at lade samme person indtale samtlige bind i en serie. Regeringen RAUS!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar